Artikkelen er oversatt fra DAN Europe sin artikkel om Full Face Snorkel Masks, skrevet av Guy Thomas.
Er helmasker for snorkling farlige?
Ulykker med Full Face Snorkel Masks (FFSM) i USA har ført til flere innlegg og artikler på sosiale medier som antyder at FFSM er farlig å bruke. Men er dette virkelig slik? For å svare på dette, må vi forstå hvordan disse maskene fungerer og hvilken risiko som er til stede.
Problemet
Luften vi puster inn inneholder omtrent 21% oksygen (O2) og opp til rundt 0,04% karbondioksid (CO2). Mange er ikke klar over at det er CO2 som er hovedansvaret for pustefrekvensen og dybden og ikke O2. CO2 er derfor en veldig viktig komponent av luften i lungene, og økte CO2-nivåer kan føre til bevisstløshet som, hvis det skjer i vannet, kan føre til drukning.
O2 forbrukes (metaboliseres) og CO2 produseres av kroppen vår, noe som resulterer i et økt nivå av CO2 (til omtrent 4%) og et redusert O2-nivå (til omtrent 16%) i luften vi puster ut. Når vi puster ut, tømmer vi ikke luftveiene helt. En liten mengde luft (CO2-beriket) blir igjen i luftveiene. Dette volumet av et pust som ikke deltar i gassutveksling kalles det døde rommet.
Derfor, når vi inhalerer igjen, puster vi faktisk inn en blanding av «frisk luft» og CO2-beriket luft.
Når vi puster gjennom en snorkel, øker vi “lengden på luftveiene” og øker følgelig volumet av død plass. Skulle dette totale volumet bli for stort, vil vi ende opp med en høy konsentrasjon av CO2 i den inhalerte luften, noe som fører til risikoen som beskrevet tidligere. Dette er også grunnen til at snorkler er begrenset i lengde og diameter, og EN-standarder krever at det indre volumet av en snorkel ikke skal overstige 230 ml for voksne (150 ml for barn). Hvis vi nå legger det indre volumet til masken til dette, kan vi lett doble volumet av død plass og dette kan føre til en farlig økning i CO2-nivåene.
Virkeligheten
For å redusere den døde plassen, bør en FFSM ha en intern lomme i munnhulen, som tetter munnen og nesen (også kalt lavere volum) fra resten av masken (øvre volum). Hvis denne orinasale lommen ikke er til stede eller ikke sikrer en god forsegling, kan det indre volumet bli for stort, og føre til økte CO2-nivåer.
Selv om den indre lommen har et volum på 200 ml og snorkelen har det samme volumet (200 ml), ville vi likevel ha doblet dødplassen og kan ha CO2-nivåer som er uakseptable. For å unngå dette, skal masken ha en enveis pustesirkulasjon, noe som betyr at snorkelen er delt inn i en inhalasjons- og en utåndingsdel, med enveisventiler som forhindrer at utåndet luft blandes med inhaleret luft. Når du puster inn, ville du dermed bare inhalere «frisk luft», mens den utåndede luften fjernes fra masken gjennom en egen kanal.
Og det er akkurat her problemet ligger med noen av disse maskene. Noen selskaper kopierte den originale masken, men tok ikke hensyn til alle disse tekniske problemene.
Svaret
FFSM er trygge å bruke hvis maskeutformingen er riktig. Hvis ikke, kan det føre til potensielle omkomne. Det er imidlertid galt å oppgi at alle FFSM er farlige eller at alle er trygge.
I snorkelindustrien er FFSM uten tvil den mest innovative oppfinnelsen de siste årene, men siden de er så innovative, eksisterer ingen spesifikk produkttest eller kvalitetsstandard (for eksempel en EN-standard). Noen produsenter tester produktene sine ved å bruke en eksisterende snorkel, gassmaske og / eller full ansiktsdykkermaske-standarder for å sikre at deres maske trygt kan brukes. Test utført på disse spesifikke maskene garanterer imidlertid ikke at alle FFSM-er er like – selv de som tilsynelatende er identiske.
Så hvordan vite en maske er trygg? Sjekk om masken har et enveis pustesystem, kontroller at enveisventiler er på plass både i snorkelen så vel som i den orinasale maskeseksjonen, og sist, men ikke minst, sjekk om orinasalmasken gir et godt segl på din ansikt. Hvis disse kontrollene er positive, er det en god indikasjon at masken er trygg å bruke.
Om forfatteren
Guy Thomas er en ekspert dykker- og førstehjelpsinstruktør og jobber på heltid som direktør for sikkerhetsprogrammer i DAN Europe, hvor han er ansvarlig for utvikling og implementering av DAN Europe Safety Initiatives. Han er også medlem av det spesielle redningsteamet til det italienske Røde Kors og opererer som helikopterredningsmann / dykkermedisin, ombord i et SAR-helikopter fra det italienske statspolitiet.